Attention span

Attention span internautów pozostawia wiele do życzenia. Stale zmniejszająca się uwaga osób korzystających z treści internetowych spowodowała, że wiele stron bazujących na połaciach tekstu wpadło w spore tarapaty. Koniecznym stało się dopasowanie treści stron internetowych także do wersji smartfonowych. Zmusiło to do zmian nie tylko twórców treści (dziennikarzy, krytyków artystycznych, specjalistów w różnych dziedzinach), ale i firmy tworzące strony internetowe lub hostujące już jakieś strony.

 

Oczywiście z znaczny sposób przyczyniły się do tego smarftony, które ze swoimi małymi wyświetlaczami wmusiły twórców contentu i designerów stron internetowych na ścieżkę maksymalnej minimalizcji contentu na stronach, tworzenia pigułek, podsumowań, TLDR, streszczeń. Mniejszy ekran to mnie tekstu. Im dłuższe scrollowanie jednego tekstu, tym coraz niższa uwaga czytelnika. Oczywiście, wkład w coś takiego miały oczywiście social media oparte o wertykalne feedy, które można scrollować nieskończenie w dół, wyświetlając coraz to nowe i nowe treści bez końca, czerpiąc z bany danych danej strony (chociażby Facebooka). Przyczyniło się to do konsumowania treści w krótkich dawkach w szybszy sposób. Ściany tekstu odstraszają.

 

Koniecznym jest więc tworzenie stron nie tylko na wersje komputerowe, co smartfonowe. Wspólnym jest dla nich konieczność wyświetlania podsumowań na początku tekstu lub strony, by użytkownik nie musiał doszukiwać się meritum bez końca scrollując w dół. W przeciwnym razie, jest szansa, że użytkownik zdecyduje się cofnąć, przedwcześnie opuszczając stron.

 

Koniecznym jest dla każdej startującej strony internetowej wytworzenie layoutu, który od razu po szybkim załadowaniu strony wyświetli krótkie podsumowanie treści na stronie. Wszystkie jej wersje. Jeżeli jest to sklep, najważniejsza są tylko kluczowe informacje. Spam, pustosłowia, copy pasted opisy nie są czymś zalecanym. Design strony powinien odgórnie przystosować się do ogólnego trendu kondensacji wiedzy. Nie wiążmy tego jednak z niczym strasznym. Przepracowujemy tony informacji dziennie, o wiele więcej niż lata temu. Szybsze skimming tekstu jest jedynie wynikiem dążenia użytkowników internetu do nieutonięcia w połaciach danych. Koniecznym jest przystosowanie wszystkich pracowników stron internetowych do pojmowania współczesnego internetu, trendów użytkowania i sposoby funkcjonowania danych w sieci.