Design sklepów internetowych

Design strony to najważniejsza rzecz, na jaką może zdecydować się początkująca firma. Pierwszego wrażenia nie da się zmyć tak łatwo, a co za tym idzie – traci się potencjalnego klienta już na starcie, ponieważ treść strony nie wzbudziła w nim pozytywnych odczuć. Nawet jeżeli zostanie, to funkcjonalność i przejrzystość strony utrzymana na niewystarczająco wysokim i przemyślanym poziomie sprawi, że klient pogubi się i z mniejszą chęcią powróci na stronę, by dokonać na niej zakupów.

Design musi być przejrzysty i funkcjonalny, dopiero później estetyczny. W większości przypadków musi odpowiadać on ustalonym wzorcom i być świadomym nawyków internautów. Nie wystarczy jednak, żeby strona posiadała widget z social mediami i kontakt na dole strony, by stać się funkcjonalna. Cały layout elementów interfejsu operuje na tych samych zasadach już od dawna. Należy zacząć od pytania – co klient widzi po raz pierwszy na naszej stronie? Co przykuwa jego uwagę? Czy jest to na pewno to, co powinien widzieć? Przede wszystkim, klient chce znać godziny otwarcia, czas realizacji, cenę dostępność, oraz kontakt do sklepu. To właśnie te elementy powinny być najłatwiej dostępne dla potencjalnego nabywcy. Reklamy, nieużyteczne opisy produktów, newslettery czy nachalne pop-up od razu obniżają zaufanie klienta do sklepu.

Reasearch

Kluczowym jest dogłębny research poprawnie funkcjonujących, zaufanych i sprawdzonych stron internetowych i dojście do przyczyny ich sukcesu. Czymś takim właśnie zajmie się firma, która w profesjonalny sposób rozplanuje treść i wygląd strony, wraz z jej funkcjonalnością. Klient nigdy nie powinien zastanawiać się, co ma nacisnąć, by przejść dalej. Strona powinna wychodzić na przeciw intuicji klienta. Jeżeli spodziewa się coś zobaczyć w konkretnym miejscu, to tam musi to znaleźć. Co i jak należy rozplanować należy do zadań firmy, która specjalizuje się w eye trackingu i mouse trackingu, sprawdzając, w jaki sposób operują internauci w zderzeniu z interfejsem, gdzie wędruje ich uwaga, gdzie w naturalny sposób szukają kolejnych funkcji. Mając to na uwadze, rozłożenie przycisków na stronie musi być dopasowane właśnie to intuicyjnych ruchów internauty. Gdzie spodziewa się przycisku, żeby przejść do kolejnej strony, tam powinien go znaleźć.

Naturalnym sposobem na zwiększenie zaufania klienta do strony jest stosowanie świeżego połączenia kolorów, czysty minimalizm i ograniczona ilość treści, jaką musi przetworzyć, żeby móc dokonać transakcji. Nie dziwi, że sklepy wprowadziły maksymalnie uproszczony interfejs zakupu bez logowania i klikustopniowy proces zakupu ograniczony do 3 kroków i jak najmniejszych ilości informacji, jakie trzeba udzielić sklepowi. Portale jak Allegro oferują przycisk natychmiastowego kupna danego przedmiotu, by zachęcać nowych klientów do zakładania kont. W jeszcze innych sklepach, propozycja utworzenia konta zostaje dostarczona klientowi zaraz po kupnie jednorazowym i w rzeczy samej utworzenie konta od tego momentu zajmuje dosłownie minutę.

Kolorystyka odgrywa kluczową rolę w kierowaniu uwagi klienta na najlepsze oferty. Odpowiedni dobór koloru sprawi, że klient lepiej skojarzy sobie witrynę sklepową i bardziej jej zaufa, co na dłuższą metę zaowocuje kolejnymi powrotami na stronę. Warto docenić wartość bieli, czerni z drobnymi akcentami kolorystycznymi, którego wzór internauta od razu rozpozna jako coś, co już widział i dobrze mu się kojarzy. Z drugiej strony, zapychanie strony kolorowymi znaczkami bez ładu i składu, celem wyróżnienia wszystkich elementów jednocześnie, sprawi, że szybko skojarzymy witrynę z ulotkami, które lądują na wycieraczkach naszych mieszkań, zaś ofertę z tanimi produktami, których sklep chce się pozbyć. Należy więc pamiętać, że design strony nie jest umiejętnością zapychania strony głównej kolejnymi połaciami elementów, lecz wcześniej wypracowanym szablonem, którego konstrukcja i rozłożenie elementów na stronie, wraz z ostrożnym doborem kolorów, sama sprawi, że klient szybko zobaczy to, co chcielibyśmy żeby zobaczył.

Design i struktura

Design i jego struktura to tylko pierwszy krok. Koniecznym jest późniejsze dopracowanie płynności strony, szybkości ładowania kolejnych stron, szybkości ładowania treści, i zapewnienie małego obciążenia dla RAMu nawet najsłabszych komputerów, żeby korzystanie ze strony było przyjazne wszystkim klientom.

Warto pamiętać, że design stron kieruje się gatunkowymi wytycznymi, które łatwo można dostrzec w Internecie. Serwisy z wiadomościami np. oferują ten sam design, w którym główna wiadomość jest na samym froncie, zaś pomniejsze są spisane z boku, w formie nagłówków. Serwisy recenzenckie mają dostrzegalny schemat w postaci tematu dnia na tygodnia na froncie strony z kolejnymi sektorami, które odpowiadają za recenzje, newsy, artykuły czy wywiady. Sklepy wydają się być najbardziej problematyczne, bo ilość wzorców, jakie mogą przyjąć, jest nieograniczona. Ceny, dostępność, działy, listing, system sortowania, prezentacja asortymentu.

Naucz się tworzyć swoje sklepy i strony internetowe.

Jakiego modelu by się nie wybrało, warto pamiętać, że kontakt z producentem strony jest niezastąpionym elementem w tworzeniu strony. Warto, by klient firmy tworzącej stronę internetową widział czego chce i czego nie chce, ale komunikował też, czym jest i jak funkcjonuje jego firma. W gruncie rzeczy, design jest wizualnym przedstawieniem tego, w jaki sposób firma działa, co oferuje i czym chce przyciągnąć klienta. Słaby design może stanowić złą reprezentację całego sklepu, może też być w dużym rozbiciu ze swoim fizycznym odpowiednikiem. Zaufanie firmie w tej kwestii sprawi, że strona przyciągnie wielu klientów i będzie godnie reprezentować firmę.

Design i interfejs

Design i interfejs są przede wszystkim formą komunikacji z użytkownikiem. Internet opiera się na wizualnym języku przycisków, hiperłączy, ustalonych wzorców. Wychodząc poza to, lub przeciążając internautę informacjami czy też niedbalstwo w tej kwestii, narażamy się na falstart biznesu internetowego. W tak jak każdym innym języku, biegłość jest konieczna do wzajemnego zrozumienia. Dobra strona bowiem nie tylko ułatwia życie i zakupy użytkownikowi, co pracownikom, którzy w równie łatwy sposób mogą sprawnie realizować zamówienia. Pierwszego wrażenia nie da się zmyć, więc jeżeli zastanawiacie się, czy warto zainwestować w design i profesjonalną produkcję strony, to tak – warto. Jeżeli powiecie zleceniobiorcy, czego chcecie, jaką infrastrukturę ma wasza firma, jak operuje i co jest dla niej najważniejsze – inwestujecie w przyszły sukces i możecie być pewni, że strona przyciągnie wielu klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *