Kompetencje miękkie przydatne w branży IT
Pracując w branży IT wydaje się, że niezbędnym jest mistrzowskie opanowanie jednej, konkretnej technologii i wyspecjalizowanie się w niej w sposób absolutny. Nie zawsze jednak taka sytuacja jest najbardziej optymalną. Najczęściej poza technologią wiodącą stoi duża liczba mniejszych kompetencji – jak np. w przypadku tworzenia prostych raportów w Power BI czy Visual Studio stoi korzystanie z SQL, określonego systemu zarządzania bazą danych jak np. Oracle czy Postgres, znajomość hurtowni danych, systemu kontroli wersji, programów do projektowania, mapowania czy przechowywania danych. Następnie są programy, które pozwalają sprawnie wymieniać się informacjami w dużych zespołach projektowych. Trudno w tym wszystkim znaleźć miejsce na kompetencje miękkie. Czy jest to niezbędne?
Trudność w wytłumaczeniu czym dokładnie zajmujemy się na co dzień może utrudnić nam możliwości awansu. Trudności w komunikacji mogą doprowadzić do tego, że inni pracownicy nie będą chcieć się z nami komunikować czy współpracować – co może utrudnić realizację większych projektów. Kiepskie umiejętności sprzedażowe nie pozwolą na rozwinięcie skrzydeł w przypadku freelacerów czy osób prowadzących własny biznes. Trudności w dogadaniu się z klientami mogą doprowadzić do poważnych problemów w trakcie realizacji projektu. Często długotrwałe, ciągnące się latami projekty mogą zakończyć się jednym, niewielkim nieporozumieniem, zmianą czy niepotrzebnym napięciem. Udoskonalenie tych kompetencji pomoże w rozładowaniu takich sytuacji lub całkowite ich uniknięcie.
Nabycie kompetencji miękkich może otworzyć również karierę trenerską w danej dziedzinie. Możliwość podzielenia się swoją wiedzą jest również mile widziana w większych firmach. Kompetencje trenerskie wzmacniają również naszą pewność siebie w sytuacji rozmów z biznesem oraz zarządzania zespołem. Często kolejne stopnie rozwoju w firmie opierają się o zarządzanie pracownikami – dla dużej części specjalistów, którzy nie posiadają kompetencji miękkich jest to bardziej kara niż nagroda. Nabycie kompetencji miękkich może pozwolić na odnalezienie się w tej nowej sytuacji.