Podstawowa znajomość pakietu Office

Konieczność posiadania umiejętności w pakiecie Office Microsoft to codzienność, wiele stanowisk pracy wręcz wymaga zaawansowanego obsługiwania PowerPointa, Worda czy Excela. Podstawowa znajomość pakietu jest czymś uniwersalnym, prawie podstawowym wpisem do każdego CV, jakie dotyczy pracy w wielu gałęziach przemysłu czy usługach. Coraz więcej miejsc pracy patrzy na nasze umiejętności w Officie, w tym znaczna część posad w korporacjach i wyższych posadach. Z umiejętnością obsługiwania Office wiąże się średnio 10% wyższe wynagrodzenie i lepsza szansa zatrudnienia.

Jakie stanowiska i miejsca pracy wymagają znajomości Office? Oczywistą jest dla wielu osób rzeczywistość pracy w korporacji, które wymagają na wielu stanowiskach obsługi offica, jednak bardzo dobrze to widać na poziomie zarządzania pracownikami, np. przedstawicielami handlowymi i późniejszej ewaluacji ich wyników, w tym uzupełniania planów sprzedaży czy wypełniania kolejnych wymogów. Najczęściej jest to Excel, jednak w przypadku okazjonalnych prezentacji okresowych czy podsumowań zdarzy się także prezentacja w Powerpoincie, która najczęściej będzie oglądana przez przełożonych. Korporacje organizują szkolenia z Officea dla obiecujących pracowników, jednak na pewno warto samemu się przeszkolić jeszcze przed złożeniem podania o pracę.

Excel jest wszechstronnym narzędziem, które sprawdza się także na stanowiskach administracyjnych, które odpowiedzialne są za zarządzanie życiem firmy. Układanie grafików, organizacja danych i dokumentów, umawianie spotkań, zarządziene grafikiem w okresie wakacji. Nie są to skomplikowane pod kątem znajomości Excela rzeczy, jednak wymagają pewnego obeznania. W przypadku zarządzania restauracjami czy kafejkami, dochodzi do tego również zarządzanie dostawami i zapasami, co wymaga bardzo dokładnego spisywania dat ważności produktów i ich ilości. Wtedy Excel staje się codziennością.

Księgowość oprócz studiów wymaga również biegłej obsługi Excela na zaawansowanym poziomie, pracę zaś najłatwiej znaleźć gdy już się ma jakieś doświadczenie. Zarządzanie finansami, dochodów i przychodów, wyliczanie podatków, przewidywanie przebiegu transakcji, doradztwo finansowe wymagają od księgowego umiejętności rozpisywania funkcji i gotowych arkuszy, a więc operowania na masie liczb i wartości i poprawnego wykorzystania Excela do opanowania ich i łatwej pracy.

Podobnie ma się Excel do stanowisk zarządzania sprzedażą i sklepami. Tutaj zarządzanie miesza się z księgowością. Excel przydaje się do zarządzanie grafikiem pracowników, dniami wolnymi i zwolnieniami, ale również opłatami i pensjami. Excel przydaje się tutaj do tworzenia arkuszy, które potrafią w łatwy sposób wprowadzać nowe dane do starych i je sumować, a więc np. Dzienne zyski ze sprzedaży czy zapisywanie godzin, w których pojawiają się i wychodzą do domu pracownicy również zapisuje się w Excelu. Prowadzenie dokładnej tabelki pozwala również łatwo wyliczać kwoty, jakie należy przesłać pracownikom za wypracowane godziny.

Excel przydaje się również przy posadach kosztorysantów, którzy muszą prowadzić skomplikowane arkusze łączące finanse, czas i wkład pracy potrzebne do jakiegokolwiek projektu architektonicznego. Excel przyda się tutaj również jako archiwum danych z poprzednich projektów, zaś włączając w to analityczne możliwości nowych odsłon Excela, będziemy mogli wyłapać z łatwością pewne zależności, słabe punkty w naszej pracy i kosztorysach, a przez to dokładniej przewidzieć proces powstawania kolejnego projektu. Podobnie, analitycy wewnętrzni danej korporacji lub firmy operują jedynie na danych własnej firmy. Excel jest konieczny do dokładnego operowania na ważnych liczbach. Automatyzacja całego procesu zbierania i obliczania danych. Excel zapobiega błędom kalkulacyjnym i zgubionymi danymi.

Sąsiednim dla tego jest stanowisko analityka finansowego, który musi operować na wielkich ilościach danych i wykorzystywać podobne narzędzia, by przewidywać zachowania rynku czy trendy w konkretnych gałęziach przemysłu, by później je porównywać. Korzystanie z Excela jest tutaj koniecznością, by móc opanować wszystkie dane. Dodatkowo, przejrzysty layout danych zebranych na zlecenia pozwala lepiej przedstawić pracodawcy wnioski z naszych obserwacji i obliczeń. Nowoczesny Excel pozwala również na wyłapywanie pewnych zależności pomiędzy danymi, dlatego warto zapoznać ze wszystkimi funkcjami na szkoleniu specjalistycznym.

Excel przydaje się również wśród nauczycieli i wykładowców. Excel pozwala im na rozpisywanie obecności swoich studentów i uczniów, zapisywać ich oceny, planować zajęcia, obliczać średnie i w łatwy sposób wyłapywać postęp uczniów. Jeden arkusz w Excelu może posłużyć za pełen spis całej klasy wraz z danymi kontaktowymi uczniów czy rodziców.

To powiedziawszy, Microsoft Word wydaje się być najmniej pożądanym narzędziem, tym bardziej Microsoft Power Point, które służy powszechnie jako dosyć powierzchownie rozumiane i używane narzędzie. Microsoft Word sam w sobie jest powszechnie stosowanym narzędziem – w marketingu, posadach biurowych czy edytorstwie. To pierwsze narzędzie do tworzenia i edycji tekstu, jakie stosowane jest jeszcze bardziej niż Excel. Z Worda korzystają również pisarze czy pracownicy uniwersytetów. Istnieją też prace, które wymagają głębszego przyswojenia tego użytecznego narzędzia, jak chociażby nauczycielskie czy wykładowcze – jest to doskonałe narzędzie do rozpisywania tekstu pisanego, ale również równań, funkcji i skomplikowanych symboli. Jest to więc doskonałe narzędzie dla uczących przedmiotów ścisłych, a więc matematyki, inżynierii, chemii czy fizyki. Nowsze iteracje Worda znacząco ułatwiają prace tłumaczom poprzez nowe funkcje, które pozwalają z łatwością tłumaczyć tekst.