Branża IT a współczesne kryzysy

Ostatnie lata przywitały nas różnymi klęskami, które spadły na nasz kraj. W pierwszej kolejności pojawiła się pandemia – jej pojawienie się postawiło pod znakiem zapytania istnienie dużej ilości biznesów i doprowadziło do dynamicznych zmian na rynku. Można byłoby się zastanowić jaki wpływ miała pandemia na branżę IT?

Jeśli myślmy o ostatnich kryzysach to kolejnym, niewątpliwie trudnym zjawiskiem jest wojna na Ukrainie i reperkusje z nią związane. Czy te dwie sytuacje miały wpływ na ten rynek? A jeśli tak, to jaki?

To, co zmieniło się najbardziej to upowszechnienie pracy zdalnej. Tak, jak do tej pory nie było to standardem w przypadku pracowników, którzy mogą spotykać się oraz pracować z wykorzystaniem tylko laptopa czy komputera stacjonarnego, od czasu pandemii stało się standardem z którego nie chcemy rezygnować. Zaoszczędzenie dwóch godzin życia, które poświęcaliśmy na dojazdy, oraz możliwość skorzystania z przerwy w celu zrobienia obiadu (zamiast żywienia się w drogim dyskoncie), co więcej oszczędności wynikające z transportu i konieczności przebywania w biurze niewątpliwie miały wpływ na kieszenie pracowników branży IT.

Z drugiej strony praca zdalna otworzyła możliwość pracy na każdym dostępnym rynku z dowolnego miejsca na świecie. Teoretycznie miało to pogorszyć stawki na rynku – praktycznie stawki te cały czas rosną. Część pracowników zaczęła świadomie wykorzystywać geoarbitraż – pracując z krajów, w których utrzymanie kosztuje stosunkowo niewiele, dla firm płacących w najdroższych walutach.

Kryzys na Ukrainie nie spowodował wielkich zmian w branży – przerwanie łańcuchów dostaw nie miało dużego wpływu na mechanizmy stojące za programami i usługami budowanymi w branży IT. Niematerialność dostarczanych usług pozwoliła na szybką zmianę miejsca z którego firmą zarządzano.

Ostatnie globalne kryzysy dotknęły branżę IT – jednak dotknęły ją głównie w pozytywny sposób, pokazując potencjał kryjący się za korzystaniem z wirtualnych światów. Miejmy nadzieję, że dyktatorzy w pewnym momencie przesiądą się do wirtualnych światów, gdzie w grach strategicznych będą spełniać swoje niebezpieczne i chore ambicje.